Заходьте на сайт через чи інші соціальні мержі.

Розвиток уявлень про текст, його тему і мету. Урок української мови 3 клас

Мета: узагальнювати й систематизувати знання про зв’язну розповідь; розширювати уявлення про текст, його тему й мету; розвивати усне мовлення учнів, вміння зв’язно висловлюватись; виховувати спостережливість, культуру спілкування.

Обладнання: мовний матеріал з теми, кросворд, малюнки птахів.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Мово українська, мово моя мила,

Ти уся із співу весняних дібров.

Ясна, як усмішка, чиста – як сльозинка.

Ти моє найбільше щастя і любов.

Я до тебе, мово, так горнуся щиро,

У слова вслухаюсь рідні і прості.

Мово моя, мово – найдивніше диво –

Ти моя молитва в радості й журбі. ( Л. Лужецька )

- Про що розповідається у вірші?

- Якою бачиться поетесі рідна мова? ( Відповіді дітей )

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

-  Діти, нам дароване велике багатство – рідне слово. Берегти, плекати цей скарб, вивчати його – наш з вами обов’язок.

- Пригадайте, за допомогою чого ми спілкуємось? ( За допомогою речень )

- Отже, речення – одиниця спілкування, найменша одиниця мовлення. А що вважається одиницею зв’язного мовлення? ( Текст )

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над текстом, навчимося визначати тему і мету висловлювання, добиратимемо до нього заголовки.

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

- Діти, а зараз послухайте 2 записи.

Осінній ліс

Який урочистий стоїть ліс у своєму осінньому вбранні! Дрімають дерева під останнім теплим промінням.

Осіннє сонце позолотило листя на них, пофарбувало в жовті й червоні кольори. Ось червонолистий стрункий клен ніжно шепоче. Поблизу великого  пня вогнем палає горобина. У пишні шати вбралися велетні дуби.

*    *    *

У повітрі літає срібне павутиння. Давно не чути солов’їного співу в садах. Їжак і білочка готують собі запаси їжі на зиму. На полях, у садах, на городах люди збирають урожай.

- Про що розповідається в обох записах?

- У якому записі речення зв’язані між собою за змістом, а в якому – ні?

- Як ви вважаєте, речення якого запису становлять зв’язний текст? Чому?

- Чи можна до другого запису дібрати заголовок? Чому?

Висновок. Речення в першому записі зв’язані між собою за змістом, становлять зв’язний текст, до нього можна дібрати заголовок. А речення другого запису не пов’язані одне з одним за змістом, хоч у них розповідається про ознаки осені. До них не можна дібрати заголовок. Це не текст.

V. Формування умінь і навичок

1. Робота з підручником. Впр. 39 ( усно, під керівництвом учителя )

- Діти прочитайте речення вправи 39

Учні посадили біля школи молоді деревця. Наполегливо вчилися – обов’язок кожного школяра. Хлопчики і дівчатка допомагали збирати врожай гродини. У вересні розпочинається новий навчальний рік.

-  Про що розповідається в кожному реченні?

-  Чи становлять ці речення зв’язний текст?

Висновок: хоч у кожному з цих речень говориться про учнів, про школу, але вони не зв’язані за змістом. Тому це не зв’язний текст, а окремі речення.

2. Робота з підручником. Впр. 40

- Прочитайте текст.

Місце, де ти народився і живеш, це твоя маленька батьківщина. Земний гай, широке поле, широка ріка – це також твоя батьківщина. І якщо скласти маленькій батьківщині кожного з нас, то вийди прекрасний край, ім’я якому – Україна.

-  Про що в ньому розповідається?

- Чи можна йому дати заголовок?

- Чи становлять ці речення зв’язний текст?

Висновок: це текст, бо кожне наступне речення зв’язне за змістом з попереднім, до тексту можна дібрати заголовок.

Всюди добре, а дома найкраще.

3. Опрацювання правила ( ст. 22 )

- Діти, прочитайте правило на ст. 22. Зв’язні за змістом речення становлять текст. У тексті завжди про щось повідомляється, розповідається. У тексті завжди про щось повідомляється, розповідається. Це його тема. Кожен текст чогось навчає. Це його мета. До тексту можна дібрати заголовок.

- Що утворює текст?

- Що таке тема і мета тексту?

- Що можна дібрати до тексту?

4. Каліграфічна хвилинка

В в   Вв   вв   вв   вс   вд   Ва   ва

Всюди добре, а дома найкраще

- Як ви розумієте зміст прислів’я?

-  Поділіть на склади для переносу слово найкраще.

-  Чому в цьому слові неоднакова кількість звуків і букв?

-  Виберіть із трьох звукових моделей ту, яка відповідає слову найкраще.

5. Робота з підручником ( Впр. 41 усно )

- Діти прочитайте речення вправи 41.

Біля дороги вона побачила ромашку. Вранці другокласниця Оля йшла до  школи. Та раптом помітила на пелюсточку краплинку роси. Оля вже простягнула руку, щоб зірвати квітку. Дівчинка задивилася на краплинку й не зірвала квітку.

- Розшифруйте речення так, щоб вийшов зв’язний текст. Доберіть заголовок.

6. Творча робота ( впр. 42 )

- Діти, прочитайте речення впр. 42

3) Вони вже зараз старанно запасають рідний корм для пташок

1) Ще стоять теплі осінні дні. Та на небі все частіше з’являються сірі хмари. Незабаром настане холодна зима.

2) Важко буде жити пташкам, які залишаються в нас зимувати. Але про них подбають школярі.

- Подумайте, як переставити частини запису, щоб утворився зв’язний текст.

- Про що ви дізналися з тексту?

- Запишіть утворений текст.

( Учні записують текст у зошитах )

-  Назвіть головні слова у кожному реченні першого абзацу. Підкресліть їх умовними позначеннями.

-  Чому треба запасати корм для пташок?

7. Фізкультхвилинка ( Розгадування кросворду )

1. Першим я приніс весну,

Пробудив усе від сну,

Заспіваю під вікном –

Звуть усі мене … ( Шпаком )

2. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мушок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. ( Ластівка )

3. Уночі гуляє, вдень спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі. ( Сова  )

4. Лежить – виє, сяде – землю риє. ( Хрущ  )

5. Що за пташка – невеличка?

Сама невеличка,

Має білі щічки,

сірі лапки,

чорну шапку,

фартушок жовтенький,

голосок тоненький.

Та ж ця пташка – невеличка

Називається … ( Синичка  )

- Прочитайте слово у виділеному стовпці. ( Птахи )

1. Робота з картками

- Перед вами на партах картки. Розшифруйте і запишіть речення так, щоб вийшов текст.

Вони знищують шкідливих комах і гризунів.

Без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.

Птахи – корисні тварини.

VІ. Підсумок уроку

1. Відповіді на запитання

-  Що нового ви дізналися на уроці?

-  Які речення утворюють текст?

- Що таке тема і мета тексту?

2. Гра « Будь уважним »

- Послухайте текст. Визначіть, чи відповідає заголовок темі та меті тексту.

Курличуть в небі журавлі

У кінці вересня – жовтня птахи відлітають на південь. Відлітають вони по – різному. Зграї шпаків і граків летять на великій висоті. Журавлі прямують правильним трикутником. Гуси летять вервечкою, а качки – прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці.

- Про що ви дізналися із тексту?

- Доберіть заголовок, який відповідав би даному тексту.

VІІ. Домашнє завдання

Сторінка 22, правило. Вправа 43.

Рекомендуємо

Коментування вимкнено

змаг пам"ять

Гостьова


Гість
Зацікавленим історією ...

Сергій
Карти роських земель пізн...

Гість
Для зацікавлених історією...

Ірина
Коли копіюєте матеріал з ...

Denis
Excellent site! Great...

Downloads