Заходьте на сайт через чи інші соціальні мержі.

Живлення тварин. Ланцюги живлення. Урок природознавства 3 клас

Розпочали ремонт? Хочете облаштувати комфортно кімнату? Тоді вам сюди – http://www.hark.com.ua/elektrokamin.html . Успіхів!!!

_____________________________________________________________________________________________

Мета. Сформувати поняття тварини рослиноїдні,  тварини хижі, тварини

всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги                              живлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Продовжувати розвивати  навички спостережливості у природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Ілюстрації тварин різних класів і різних груп за способом  живлення, таблиця «Ланцюги живлення».

І.Актуалізація опорних знань учнів.

1.Фронтальна бесіда.

- Чому тварини відносимо до живої природи?

- Назвіть групи, на які вчені поділяють тварин.

- У чому різниця між плазунами та земноводними?

2. «Назви, доведи» – у кожного на парті малюнок тварини, назвати його, довести, до якої групи та за якими ознаками віднесемо.

3. Виправ помилки:

- Кит – риба, бо живе у воді;

-У деяких комах є крила, отже, це птахи;

-Страус – це звір, бо він не літає.

4. Бесіда.

Тварини і рослини належать до живої природи. Пригадайте і скажіть, чим вони відрізняються (способом живлення і здатністю пересуватися).

-Як живляться рослини? (самі виробляють крохмаль, цукор, поживні речовини).

- Як живляться тварини ?

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні розглянемо живлення тварин, ланцюги живлення. Подумайте і скажіть, навіщо нам вчити дану тему. (Щоб показати взаємозв’язок у природі).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником, с. 138.

- До яких груп  належать зображені на малюнку тварини?

-І все-таки чому у підручнику, на вашу думку, їх поділено на 3 групи? Відповісти на запитання допоможуть малюнки внизу.

Висновок: за способом живлення  тварини поділяються на 3 групи – рослиноїдні, хижі, всеїдні ( назви груп прикріплюю на дошці).

2. « Подумай, обери» – кожен учень іде до дошки, несе свій малюнок тварини  і прикріплює його  під групою, до якої належить за способом живлення; спочатку виходять школярі, у яких зображені звірі, далі – птахи, комахи, земноводні, риби, плазуни)

Як результат  роботи:

рослиноїдні                     хижі                                 всеїдні

заєць                                вовк                                 ведмідь

олень                               лисиця                            білка

голуб                               сова                                 дятел

колорадський жук         бабка                               тарган, мураха

жаба, саламандра

короп                              щука

черепаха                         вуж, ящірка

Який висновок можна зробити із даного завдання? ( у кожній групі тварин є рослиноїдні, хижі, всеїдні). Саме тому говорять: хижі звірі, хижі птахи, хижі земноводні…Запам’ятайте, що всі плазуни і земноводні – хижі, хоча черепаха – рослиноїдні тварина.

3.Читання екологічної казки.

- Уважно послухайте і скажіть, з якою метою я прочитала казку і що вона доводить.

В одному селі жив хлопчик, звали його  Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом у лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них  найпотрібніша.

Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:

-Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.

Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.

-Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.

-Ось вона нікому не потрібна, – сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків  почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.

- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».

-Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він хмахнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки  й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.

- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.

4.- Поміркуйте, чи зможуть жити лисиці, якщо не стане мишей?

-Чи зможуть існувати миші, якщо зникнуть рослини?

Отже, тварини живляться рослинами, або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми  з’єднані у ланцюги живлення.

-         Спробуйте пояснити, як розумієте значення слова ланцюг.

Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми.

5. Робота з підручником.

а) Самостійно прочитати перший і другий абзац сторінки 139 і дати відповіді на запитання:

-   Що є першою, другою, третьою ланкою у ланцюгу живлення?

-  Як зображується ланцюг живлення?

б)   За малюнком підручника пояснити ланцюг живлення.

-         Чим живиться попелиця?

-         А сонечко?

-         Як думаєте, чому нічого не зображено перед калиною? (Не споживає готової їжі, сама виробляє поживні речовини).

-         Саме тому  калина, тобто рослина ,є першою ланкою  у ланцюгу живлення.

в)Поміркуйте і складіть свої ланцюги живлення.

Отже, зробимо висновок: що станеться, якщо зникне одна із ланок живлення?

ІV. Підсумок уроку.

1.     Що нового  дізнались на уроці?

Як тварини поділяються за способом живлення?

2. Гра «Відгадай, хто  цей  звір», визнач  спосіб живлення.

Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).

Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).

Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує. (Ведмідь).

Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, риб, жаб, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини. (Кабан).

А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів.(Їжак).

V. Домашнє завдання.

Опрацювати статті підручника – сторінки 138 – 140.

Виконати завдання у зошиті.

Цікавий матеріал по темі.

/p/p/strong

Рекомендуємо

Коментування вимкнено

ліс1 067

Гостьова


Гість
Зацікавленим історією ...

Сергій
Карти роських земель пізн...

Гість
Для зацікавлених історією...

Ірина
Коли копіюєте матеріал з ...

Denis
Excellent site! Great...

Downloads