Заходьте на сайт через чи інші соціальні мержі.

Як зимують птахи і звірі. Турбота людей про птахів, звірів узимку. 2 клас

Мета. Встановити взаємозв’язок між змінами у неживій природі, житті рослин та у житті рослин. Продовжувати формувати вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, класифікувати їх. Виховувати бережне ставлення до природи, викликати бажання допомогти птахам узимку.
Обладнання. Грамзапис: голоси птахів, музика: «У світі тварин», картинки звірів, птахів, годівнички, маски до інсценізації, медалі розумників, сніжинки, картки, таблиці слідів звірів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
(Лунає музика з телепередачі «У світі тварин»).
В ефірі природнича телепередача «У світі тварин». Я рада вітати всіх присутніх на нашому каналі.
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вечора вам кожного дня!
В студії з вами, як завжди, є я.
Нехай буде мир і злагода в нас,
Нехай завжди квіти не в’януть для нас.
Кожному дню — безхмарного неба,
Кожній дитині веселощів треба,
Кожній оселі — щастя і хліба.
Нехай усміхаються всі люди щодня.
Доброго ранку! Доброго дня!
— Подаруємо щиру усмішку гостям! Привітаємося! Друзі, настрій як у вас? Отже, до праці.
II. Повідомлення про роботу студій.
— Наша передача монтуватиметься з різних студій. Сьогодні у передачі (лунає музика до ефіру: оркестр Поля Моріа — «Тварини»):
1. Огляд погоди зі станції Гідрометцентру.
2. Студія «Розумники і розумниці» дасть змогу повторити вивчене.
3. Студія «Хто в лісі господар?».
4. Інформація на сьогодні.
5. Гість студії «Уік-енд».
6. У театральній студії нас чекає інсценівка.
7. Улюблена студія «Крок до зірок».
8. Студія «Планета птахів».
9. Студія «Хто? Де? Яку користь приносить?». На нас чекає гра.
10. Спробуймо сили у режисерській студії.
11. В гостях «Служба розшуку».
12. Гості студії «Цікаві нотатки».
13. І закінчить передачу — сміхопанорама.
III. Підсумок фенологічних спостережень.
Запрошую вас до першої студії.
Огляд погоди зі станції Гідрометцентру.
1. Бесіда.
— Яка зараз пора року? (Зима)
— Назвіть зимові місяці? (Грудень, січень, лютий)
— Який місяць зараз? (Грудень)
— Яке число?
— Стан неба? (Опади)
2. Робота у класному календарі і зошитах. Відмітимо стан погоди на сьогодні.
— Яка температура порівняно з осінньою? (Нижча)
— Чому? (Бо сонце опустилося нижче і погано нагріває землю)
ІV. Перевірка домашнього завдання.
Студія «Розумники і розумниці».
1. Робота на картках.
1. Чим хвойні рослини відрізняються від листяних?
2. Під яким снігом рослинам тепліше? Чому?
3. Навіщо втоптують сніг біля стовбурів дерев?
4. Запиши назви листяних дерев. Як зимують трав’янисті рослини?
2. Фронтальне опитування.
— Які зміни у природі відбулися взимку? (Стало холодно, сонце опустилося низько і погано нагріває землю, відлетіли птахи, люди одягаються тепліше, випав сніг, є мороз)
— Чим хвойні дерева відрізняються від листяних? (На хвойних — хвоїнки, а на листяних — листя)
— На яких деревах залишилися листочки-хвоїнки? (На ялинах, соснах і ялицях)
— Як зимують трав’янисті рослини?  (Узимку не ростуть, більшість скинули листя і перебувають у стані спо кою до весни)
— Чи  гинуть листяні рослини взимку?
— Під яким снігом рослинам буде тепліше: під пухнастим чи ущільненим? (Під пухнастим, між сніжинками є повітря, воно й захищає рослини від холоду)
— Поміркуйте!
— Чому після снігопаду треба струшувати сніг з дерев?
— Де сніговий покрив буде товстіший, у лісі чи на полі? Чому?
(За правильні відповіді учні отримують медалі «Розумників і розумниць»).
V. Мотивація навчальної діяльності.
Студія «Хто в лісі господар?» до вашої уваги пропонує загадки.
Стало біло навкруги —
Я розтрушую, сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я — … (зима).
По полю та лісу гасає,
Овечок хапає та всіх лякає.
(Вовк)
Я маленький, я пухнастий,
Попелястий, волохатий.
Я стрибаю, я тікаю,
Дуже куций хвостик маю. (Заєць)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її? (Лисиця).
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білочка)
Хоч у нього й шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає. (Ведмідь)
Хоч не шию я ніколи,
А голок завжди доволі. (Їжак)
Відгадайте, діти, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
Як зимують тварини?
— Чому ластівки відлітають у теплі краї, а горобці зимують?
VI. Вивчення нового матеріалу.
1. Інформація на сьогодні.
За календарем зима починається 1-го грудня. Учені вважають початком зими 22 грудня — найкоротший день року. Сонце у цей день піднімається невисоко над обрієм. У природі зима настає кожного року у різний час. Початком зими вважають дату, коли встановиться стійкий сніговий покрив.
Ось і настала довгоочікувана зима у нашій місцевості. Усе вкрилося пухнастою ковдрою. Вдарив перший морозець. Він скував береги і засклив ставок суцільною прозорою шибкою. Проміння сонця відсвічується у цьому дзеркалі. Край берега витанцьовують сонячні зайчики.
А на ставку проти вранішнього сонця виблискує рівний і чистий перший льодок.
Дрімає зимовий ліс. Холод скував дерева і запорошив їх снігом. Застигли білі берези і могутні дуби. Життя ніби завмерло у лісі. Але це не так. Про життя звірів у лісі нагадує ланцюжок слідів на снігу.
2. Гість студії «Уік-енд».
— Що наша гостя приготувала нам сьогодні? Снігова абетка.
(Показ на дошці таблиці «Сліди звірів»).
Є абетка снігова, а сліди — її слова.
Заєць кладе шнурочком: риска в ряд, і риска збоку.
Хто рядочок рівно вишив? Це пробігла щойно мишка.
Рись взуває в капці лапки — має слід великі крапки.
Лось пішов на водопій. Слід його серед полів — наче слід від ковзанів.
Дякую за інформацію.
3. А на нас чекає театральна студія.
Сьогодні до уваги інсценівка «Хто як зиму зимує?». (Виходять учні).
1- й учень. До першого весняного тепла я сплю у просторому барлогу і, ніби немовля соску, присмоктую свою лапу, щоб їсти не хотілося. (Ведмідь)
2- й учень. А ми, їжаки, задрімали у затишних норах. З нами і борсуки, і кроти. Нам зиму перезимувати, що котові на печі позіхнути. (Позіхає).
3- й учень. Ось і ми, вужі, згорнулися у клубок і безтурботно спимо під старим трухлявим пеньком.
4- й учень. Та багатьом звірям і птахам узимку, ой, як погано, бо і намерзнешся, й наголодуєшся. У тріскучий мороз я, білочка, намагаюся сидіти у дуплі, а вхід до нього затуляю своїм пухнастим хвостиком, харчуюся запасеними ще з осені жолудями, сушеними грибами та горіхами ліщини.
5- й учень. А я, зайчик-побігайчик. Куди важче у цей час зайчикові, постійної хатки у мене немає. Бігаю я по липкому снігу — щоб зігрітися, поживи здобути. Десь молоду кору згризу, там мерзлою брунькою поласую. Одна втіха, що лапки хутром опушені.
6- й учень. А я, вовчик-братик. Ходжу на полювання.
7- й учень. Я — лисичка, я — сестричка, не сиджу без діла. На полях та лісових галявинах ходжу у пошуках корму.
Вчитель. Молодці! Сідайте. Працюючи у театральній студії, що ми дізналися? (Як живеться тваринам взимку)
4. А на нас чекає улюблена студія «Крок до зірок». Що приготувала нам сьогодні гостя цієї студії? (Пісня
«Танець на сніжку» — перероблений текст на мотив пісні «Танець під дощем»).
1. Сніжинка моя,
З неба упаде
На річки й мости
На хати й міста.
Я одне прошу —
Потанцюй зі мною,
Птахів запроси
У танок до нас.
2. Сніг, сніжок
На полях
Сніг, сніжок
У містах
Я всім птахам поможу.
Слухай пісеньку мою.
3. Танець на сніжку.
Пісня про зиму,
Пісня для птахів.
З ними я дружу.
(Гостя виконує пісню під музичний супровід, а всі її підтримують).
Вчитель. Всі встали, виконаємо рухи під цю мелодію і відпочинемо.
5. У ефірі студія «Планета птахів».
(Звучать голоси птахів).
Наш анонс — коротке повідомлення.
Розповідь учителя.
У мороз і заметіль птахи замовкають. Вони ховаються у затишні місця і настовбурчують пір’я. Від цього їм стає тепліше. Часто взимку птахи гинуть від голоду.
Вам потрібно знати, що взимку птахам не так мороз страшний, як голод. Тому ми повинні зробити їм годівнички і підгодовувати їх насінням: соняшнику, гарбуза, дині, кавуна, конопель.
Насіння краще роздавити. Не можна давати птахам підсмажене насіння.
Сьогодні до нас прилетіли друзі-птахи. (Показуємо малюнки птахів). Назвіть їх.
Гра «Посади пташку».
(Виходить хлопчик).
Хлопчик. Я — володар птахів!
Захочу — птахи самі прилетять до мене.
Захочу — прилетять снігурі й горобці.
Захочу — синиці.
Захочу — з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.
Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд — проста хатка, та у ній чарівна сила. Ну гаразд, я відкрию свій секрет. І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.

Ось перед вами годівничка. Ваше завдання посадити птахів до годівнички. Але будьте уважні.
Подумайте, які птахи зимуючі, які перелітні.
Виберіть тільки зимуючих.
Зимуючі: синиця, горобець, сорока, ґава, голуб, галка, дятел.
Перелітні: ластівка, шпак, грак, зозуля, зяблик, жайворонок, стриж.
Перелітні зимуючі: снігурі, омелюхи (із холодних країв).
Увага! Реклама!
Важко птахам і звірям взимку. Допомагайте їм. Ваша реклама заохотила всіх до її виконання.
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Студія «Хто? Де? Яку користь приносить?» пропонує конкурсну програму.
Пограємо у гру.
Я вам показую картки, а ви даєте відповіді на запитання. За правильну відповідь отримуєте сніжинки, за кількістю сніжинок визначається переможець.
1. Хто? (їжак)
— Де живе? (У лісі)
— Яку користь приносить? (Поїдає мишей)
2. Хто? (Синиця)
— Де живе? (У парку, у лісі)
— Яку користь приносить? (Пара синиць з’їдає близько трьох тисяч гусениць за день (і взимку)
3. Хто? (Сова)
— Де живе? (У лісі)
— Яку користь приносить? (За літо одна сова знищує тисячі польових мишей, зберігає 1000 кг хліба, тобто 20 мішків)
4. Хто? (Грак)
— Де живе? (На полі)
— Яку користь приносить? (За день під час оранки поля поїдає 400 личинок хруща)
5. Хто? (Зозуля)
— Де живе? (У лісі)
— Яку користь приносить? (Поїдає волохату гусінь, яку не їдять інші птахи)
6. Хто? (Лисиця)
— Де живе? (У лісі)
— Яку користь приносить? (Санітар лісу) 2. Режисерська студія.
Працюючи у режисерській студії, спробуємо режисерські та акторські здібності. Але спочатку робота з підручником: с. 94, 95.
— Читання статті окремими учнями.
— Обговорення прочитаного.
1 варіант — режисери;
2 варіант — актори.
Режисери задають питання, актори відповідають.
— Від чого стає тепліше птахам?
— Від чого гинуть птахи взимку?
— Як допомагаємо птахам? А тепер навпаки:
1 варіант — актори;
2 варіант — режисери.
— Яким насінням підгодовують птахів?
— Де перебувають ведмеді взимку?
— А що роблять вовки, лисиці?
— Хто ще блукає у лісі?
3. Студія «Служба розшуку».
1. Робота в зошитах.
С. 41 — Відшукай, хто чим обідає?
С. 42 — Відшукай, кого ти зустрінеш взимку?
2. Диференційоване завдання, с. 42.
1 група: написати, де і як зимують тварини.
2 група: написати, де і як зимують тварини, користуючись карткою-довідкою (у барлогу, у норі, у воді).
VIII. Домашнє завдання.
У нашій передачі завдання студії «Розповіси наступного разу» переказувати с. 94, 95, вивчити одне прислів’я про птахів чи звірів.
IX. Підсумок уроку.
Наша передача закінчується.
Сьогодні гості студії «Цікаві знотатки» приготували нам щось цікаве.
• Прикмети зими.
• Перед потеплінням шибки у вікнах і у мороз запотівають.
• Падає великий лапатий сніг — на негоду і сирість.
• Гуска ховає ніс під крило — на мороз.
• Якщо горобці пурхають під стріху чи дах з соломинкою у дзьобі — незабаром ударять морози.
У студії «Сміхопанорама».
— Які іменинники живуть тільки взимку? (Сніг, мороз, лід, сніжинки, метелиця, ковзани, лижі)
— У якій студії вам найбільше сподобалося працювати? Я дякую вам за роботу на уроці.
Ростіть здоровими і сильними, Добрими та мудрими. Бережіть природу! Доброго здоров’я вам і всім присутнім.
До зустрічі на нашому каналі. (Лунає музика «У світі тварин»).

Рекомендуємо

Коментування вимкнено

osinj osinj15

Гостьова


Гість
Зацікавленим історією ...

Сергій
Карти роських земель пізн...

Гість
Для зацікавлених історією...

Ірина
Коли копіюєте матеріал з ...

Denis
Excellent site! Great...

Downloads