Заходьте на сайт через чи інші соціальні мержі.

Лелеки весну несуть здалека. Урок розвитку зв’язного мовлення. 1 клас

Мета: розширити і поглибити знання дітей про лелек, вчити виділяти істотне, головне; розвивати діалогічне і монологічне мовлення; виховувати любов до живої природи.

Обладнання: дитячі малюнки, аудіозаписи.

Хід уроку

I.       Організація класу.

II.      Основна частина.

1.      Вступне слово вчителя. (Звучить мелодія зі збірника Рондо Венеціано).  – Після зимових холодів летить світла і чарівна весна. Вона пробуджує до життя все нове. Привітне тепле сонечко випливає на бездонне небо і щодня піднімається все вище і вище. Ніжне тепло огортає всю землю. А навколо стільки звуків, стільки цікавого! Земля усміхається до сонечка чарівними, ніжними і тендітними першими квітами.

У такі весняні дні повертаються перелітні птахи — наші пернаті друзі.

А чи задумувалися ви коли-небудь, чому так багато високих поривань, пов’язано у нашій свідомості з птахами? Чи не тому, що людина всі віки бажала краси та гармонії. А може тому, що людина з сивої давнини жагуче прагнула злетіти у синє-синє бездонне небо, вдихнути свіжий вітер привілля і хоч на хвилю відчути оту небесно-жадану і благовісну волю. Птахи — це окраса нашого життя. Ми не можемо уявити собі поля без жайворонка, лісу — без зозулі, соловейка. І все ж ми особливо любимо лелек, цих неповторних красенів. Вони приносять нам довгождану весну. Тож вертайте, вертайте, лелеки, здалека. До рідної хати, святої землі.

(Звучить пісня «Лелеки вертають здалека»).

Учень. Одна Батьківщина, і двох не буває.

Місця, де родилися, — завжди святі.

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

2.      Оголошення теми і мети уроку.

– Діти, сьогодні ми повинні підсумувати знання про лелек, поглибити новою інформацією, а вдома напишете твір про лелеку. Це може бути вірш, казка, оповідання або легенда. (План міститься у додатку).

3.      Перевірка домашнього завдання.

(Учні розповідають, до яких творів вони виконали малюнки, і коментують, що саме намалювали. Всі малюнки розміщені на дошці).

4.      Робота із тлумачним словником.

(Розгляд малюнка лелеки, читання синонімічного ряду). Лелека — бусол — бузько — гайстер — чорногуз.

5.      Робота із Чарівною скарбничкою. (Опис лелеки).

Лелека — це великий перелітний птах з довгим прямим дзьобом і довгими ногами. Має пір’я чорне з білим. Гніздиться на деревах та будівлях.

6.      Складання загадки.

– Діти, давайте складемо загадку про лелеку. Відповіді на поставлені мною питання допоможуть вам у цьому.

— Який це птах? (Перелітний)

—      Який він за розміром? (Великий)

—      Якого кольору має пір’я’? (Чорного і сніжно-білого)

—      Який має дзьоб? (Довгий)

—      Які ноги? (Тоненькі)

—      З якої повернувся дороги? (Далекої)

Вчитель. Діти, а може ви знаєте загадки про лелеку? (Діти читають загадки).

Які ноги, такий ніс,

По болоту ходить скрізь.

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає.

Довгі ноги, довгий хвіст,

По болоту ходить скрізь.

7.      Робота з анаграмою.

каЛеле — волсим йногосіме руми, тящаст, радоб і го-норід юкра. виЗли здогні килеле ан тіха — от ан стяща.

йЦе раснийпрек тапх дільнийневід дів ківськогобать мудо, ріянихзам ревб дан коюрі, ковоїлиско теріма.

Лелека — символ сімейного миру, щастя, добра і рідного краю. Звили гніздо лелеки на хаті — то на щастя.

Цей прекрасний птах невіддільний від батьківського дому, замріяних верб над рікою, колискової матері.

8.      Повідомлення дітей про лелек.

Лелеку чорного занесено до Червоної книги України.

Прилітають лелеки в Україну у березні. Вони чудово орієнтуються за сонцем навіть у хмарну погоду, по зоряному небу вночі. Дуже добре запам’ятовують різні помітки на землі, орієнтири. Вони, як вважають учені, навіть мають здатність орієнтуватися за магнітним полем землі.

Гнізда у лелек багаторічні. Птахи починають їх ремонтувати або будувати нові на початку квітня. Гнізда майструють з досить товстих палок. Вони дуже міцні і витримують найсильніші вітри та бурі.

Повна кладка у гнізді з трьох-шести білих яєць. Починають насиджувати у кінці квітня або на початку травня. Насиджують пташенят обидва птахи 33 дні.

Пташенята залишаються у гнізді близько трьох місяців. Вчені підрахували, що на день літає лелека за їжею до дев’яти разів.

9. Діалог «Журавель і лелека».

Вчитель. Діти, люди досить часто плутають лелеку із журавлем, не розрізняючи їх. Зараз ви почуєте діалог між журавлем і лелекою і зрозумієте, яка між ними відмінність.

(Виходять два хлопчики у відповідному одязі і розігрують діалог).

Лелека. Ти хто?

Журавель. Я — сірий журавель.

Лелека. А чому ти не мостиш собі гнізда на даху будинку чи електричному стовпі?

Журавель. Ми, журавлики, дуже обережні птахи і не підпускаємо людину ближче, ніж за кілька метрів, тому і оселяємося на глухих берегах.

Лелека. Зате ми, лелеки, користуємося любов’ю і повагою у людей. Нас називають носіями щастя. Ти якийсь дивний і не зовсім такий, як ми. Чому це у тебе у кладці так мало яєць і гніздо на землі?

Журавель. Ми, журавлики, відкладаємо одне-два яйця і гнізда влаштовуємо на купинах болота, іноді у ямці на землі.

Лелека. Так ось ти який, журавлику! А ми, лелеки, тулимося ближче до людей і у нашому гнізді від трьох до шести білих яєць.

Журавель. Лелеко! Це ж про нас з тобою кажуть, що ми на своїх крилах весну приносимо. А людям від цього радісно. Ми з тобою дуже близькі родичі.

Лелека. Так, ми з тобою близькі родичі. Але давай подумаємо, чим ми ще відрізняємося? Коли час відлітати до теплих країв, ви збираєтеся у зграї?

Журавель. Ми, журавлі, відрізняємося способом перельоту. Шикуємося у небесному просторі трикутником або ключем.

Лелека. А ми, лелеки, перед відльотом збираємося у зграї.

Журавель. А хіба ти не живеш на болоті?

Лелека. Ні. Ми влаштовуємо собі гнізда на вершинах зламаних дерев, на дахах сільських хат і навіть на електричних стовпах.

Журавель. Зовнішній вигляд у нас не однаковий: у журавликів оперення сіре і на голові зверху червона плямка.

Лелека. А ми, лелеки, маємо біле оперення, тільки на крилах є чорні пір’ячка. Дуже рідко трапляються чорні лелеки.

Лелека і журавель. Ми близькі родичі, тому що приносимо людям радість і щастя.

10. Фізкультхвилинка.

Вчитель.

Дуже добре ви трудились.

Мабуть, діти, ви втомились.

Діти.

Бузькам вже не до науки,

Ой, давно вже терплять муки.

Затекли і ніжки, й крила,

Лелечиха зве до діла.

Лелечиха.

Ану, славні малюки,

Станьте струнко, мов грибки.

Крила вгору підіймайте,

Ними добре помахайте.

Голівками покрутіть

Стане легко й добре вмить. (Діти виконують танець під музику Поля Моріа «Журавка»).

11. Гра-перекличка «Діти і лелеки». (Діалог).

Хлопчики. Де, лелеки, ви бували? Що у світі там видали?

Дівчатка. Ми до Африки літали, різні дива там видали. За Вкраїною тужили, бо тут рідні наші ниви.

Хлопчики. Де, лелеки, краще жити? Де найкраще сонце світить?

Дівчатка.

Нас найкраще в ріднім краї

Тепле сонце зігріває.

Нам найкраще на Вкраїні,

Як квіточкам на калині.

Хлопчики.

Пташки милі, милі друзі.

Ми без вас так часто тужим.

Лелеки.

Ми би вас не покидали,

Якби тут не замерзали.

12. Творча робота із дитячим журналом «Лелеченька».

Завдання 1. Відредагувати текст і придумати заголовок.

(Додаток № 1).

Пісня «ЛЕЛЕКИ»

З далекого краю

Лелеки летіли.

Та в одного лелеченьки

Крилонька зомліли. Двічі

Висушила силу

Чужина проклята.

— Візьміть, лелеченьки,

На свої крилята. Двічі

Ніч накрила очі

Мені молодому.

Несіть мене, лелеченьки,

Мертвого додому. Двічі

Завдання 2. Визначення літературних жанрів. (Додаток № 2 і № 3).

13. Творча робота. (Додаток №4).

14. Робота по групах. (Додаток №5).

III. Підсумок уроку.

Ланцюжок питань і відповідей.

— Який зовнішній вигляд лелек.

— Які бувають лелеки?

— Де вони селяться?

— Яке їхнє гніздо?

— Скільки яєць буває у гнізді?

— Скільки днів птахи насиджують лелеченят?

— Як довго пташенята залишаються у гнізді?

— Коли вони прилітають в Україну і коли відлітають у вирій?

— Чим живляться лелеки?

— Яку вони приносять користь?

— Скільки разів літає лелека на болота за їжею малюкам?

— Що приносять лелеки?

— Чому їх треба оберігати?

— За що люди люблять лелек?

— Як вони виявляють свою любов?

— Що уособлює лелека?

IV. Домашнє завдання.

Написати твір з теми «Лелеки здалека нам весну несуть».

Додаток № 1

А цієї весни прилетіла лелека одна. Сіла біля гнізда, сидить непорушно, дивиться кудись далеко. Туди, де сонце заходить. Де ж лельчина пара?

На високому стовбурі сухого дерева велике гніздо. Там жила пара лелек. Багато років вони виводили пташенят. Восени відлітали у теплі краї, а весною поверталися.

Дайте відповідь на запитання.

— Чому лелечиха одна, де її друг?

(Відповідь можна дізнатися зі слів пісні «Лелеки»).

Додаток №2

БІЛИЙ ЛЕЛЕКА

Цей великий красивий птах зі сніжно-білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість, вірність тим самим місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Влаштовують їм спеціальні пристрої на дахах, деревах (колеса, борони, збиті дошки), щоб птахи оселилися тут. Лелеки є героями багатьох легенд, казок, пісень.

Лелека білий (його ще називають чорногузом, буслом) поширений у Східній Європі (Україна, Білорусія, Молдова Прибалтика, захід Росії), гніздяться також у Закавказзі, у Середній Азії, на Далекому Сході. Зустрічаються у Західній Європі. В Уссурійському краї цей птах селиться у глухих важкодоступних місцях тайги, тобто поводиться так, як у нас його родич — лелека чорний. Оперення чорного лелеки з металічним полиском, за винятком черева і грудей, які є білими. Чорні лелеки — рідкісні птахи. Вони оселяються на високих деревах окремими парами. Після гніздового періоду тримаються поодинці. Живляться земноводними, плазунами, рибою, гризунами, комахами.

Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано — починаючи із середини березня і до кінця квітня. Лелеки живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда мостять на дахах будівель і на старих деревах. У цих гніздах птахи живуть багато років.

Лелек часто можна бачити у гнізді, де вони сидять або стоять на довгих тонких ногах (а то й на одній), іноді видаючи тріскучі звуки, які виникають від ударів однієї частини дзьоба об іншу. Дорослі лелеки голосу не мають.

Політ лелек плавний, величний. Вони прилітають на луки й поля, де, повагом походжаючи, шукають здобич.

Живляться лелеки не тільки жабами, як дехто вважає, їхньою їжею є й миші, полівки, у тому числі й водяні ховрахи, багато різних комах, особливо водяних (плавунці та їхні личинки). Цим вони приносять велику користь рибному й сільському господарству. Підраховано, що протягом дня лелеки приносять їжу одномісячним пташенятам 9 разів.

З відкладених навесні 2-7 (найчастіше 4) білих яєць, які птахи насиджують по черзі, через місяць вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих, вони мають голос — пищать. Пташенята швидко ростуть: коли починають літати, то з батьками шукають їжу на луках і полях, разом з ними повертаються до гнізда чи іншого місця ночівлі. Так вони живуть до кінця літа.

Перед відльотом у теплі краї на зиму лелеки збираються у зграї. У вересні-жовтні вони залишають місця гніздування і відлітають на південь, у Африку, облітаючи Середземне море зі сходу. Птахи, які гніздяться на заході Західної Європи, летять через піренейський півострів.

Останніми роками кількість лелек помітно зменшилася, особливо у Західній Європі, у деяких країнах вони вже навіть не гніздяться. Причиною цього є застосування отрутохімікатів на полях, осушення боліт, періодичні засухи, відстріл птахів на місцях зимівлі у Африці. Тому лелек треба всіляко оберігати й приваблювати. Не можна турбувати їх у гнізді. Слід створювати основи для будування гнізд. Так, юннати Вінниці придумали пристрій, схожий на козли, який вони ставлять на шиферний або залізний дах, щоб птахам легше було мостити гнізда.

Слід зазначити, що лелеки, як і інші птахи, пристосовуються до нових умов, які виникають з розвитком науково-технічного прогресу: є випадки, коли лелеки мостили гнізда на стовпах високовольтних ліній.

У нашому селі завжди мостилися бузьки. Хати були під солом’яною стріхою. Винесуть колесо на дах, от вони й мостяться. Так повелося. Люди і птахи були нероздільні. Недарма бузьків у народі вважають священними: за переказами, вони приносять малих дітей.

Але бузьки вивелися з нашого села. Вони просто відцуралися від нас. А було так. Однієї весни пара бузьків полагодили гніздо на хаті нашого сусіда, заходилися виводити молодняк. Коли знайшлися яйця, сусідський хлопчисько видерся на дах і заради звичайнісінької цікавості взяв собі одне буслине яйце, підмінивши його качиним. За те його і прозвали Підмінияйце. Це смішне прізвисько перейшло його нащадкам.

Бусли не помітили, що яйце не їхнє. Буслиха сіла на яйця, а бусел тільки й те робив, що годував її і носив ретельно жаб, вужів. Вивелися молоді — тоді й сталося лихо. Аж тепер бусол доглянув, що у їхньому гнізді негаразд: одна дитина — бусленя, а друга — каченя, щось чуже.

Він день і ніч чисав гребенем даху зі страшним клекотом, мовби виклекочуючи одне й те ж: «Зрада! Зрада!». А буслиха стояла край гнізда й мовчки умирала.

Потім він знявся вгору, злинув у небо високо-високо і, склавши крила, каменем упав на подвір’я. Через хвилину те й саме зробила й буслиха.

Заплатили смертю за легковажність отого шибайголови.

З того часу бузьки вивелися з нашого села.

(За Б. Харчуком)

Додаток №3

ЛЕЛЕКИ ПРИЛЕТІЛИ

Мама каже: «Лелеки прилетіли, на крилах ключик від сонця принесли. Відмикають тим ключиком великі золоті ворота, і сонце піднімається все вище й вище у небо. Розбуджує Дужі Громи у ярах. Прокидаються Дужі Громи, клекотять у хмарах, граються блискавками. Ось що приносять весною лелеки».

Вони живуть парами, мостять гнізда на хатах і повітках.

— Де живе лелека — там щастя живе, — каже бабуся. Бо лелека — сонячний птах. Вігі зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері. На зорі лелеки піднімаються з гнізда й злітають високо у небо. Там радісно клекочуть — вітають сонце. А ввечері стоять над гніздом і дивляться на захід. Мама каже: «То вони думають, скільки ще днів ходитиме сонце так високо й коли почне опускатися».

Ось лелеки відлітають. Вони довго-довго кружляють над своїм гніздом. Прощаються зі своєю домівкою, з Україною. Обіцяють, що весною неодмінно прилетять.

Чи задумувалися ви коли-небудь, чому так багато високих поривань пов’язано у нашій свідомості з птахами?

Голуб здавна уособлював вірність, ласку і любов, а нині є символом миру. Лелека — сімейний затишок і благополуччя. Лебідь — гордість, чистоту і кохання. ЯК ЛЕЛЕКИ ДІТЕЙ ВРЯТУВАЛИ

(Леґенда)

Давно це було, коли на українську землю нападали орди кочівників. Налетять, підпалять хати, виженуть худобу, заберуть у полон жінок і дітей. А малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили лелеки і стукотом дзьобів почали кликати козаків на допомогу. Але далеко вони були, не почули. І тоді птахи, підхопивши на крила потерпілих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів. А лелеки кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і порубали їх. З того часу лелекам в Україні завжди раді.

Додаток №4

На болотах походжають довгоногі лелеки. Прилітають ці красиві птахи кожної весни і у село Миколаївку. Весну у наші краї приносять лелеки. Повернулися із вирію, а селитися ніде. Але домівка друзів заважала зв’язку. Тоді одна лелеча сім’я вимостила гніздо на телеграфному стовпі.

Довелося людям закопати поряд дерев’яний стовп із дротяним кошиком зверху. Ще приморозки сковують ночами калюжі дзвінким льодком, а вдень сонячне проміння швидко розтоплює його. Лелеки швидко зрозуміли людей. Зникли солом’яні стріхи.

Завдання.

1. Розмістити речення у логічному порядку.

2. Придумати заголовок.

Додаток №5

Лелеки прилетіли, на крилах від сонця принесли … (весну). Де живе лелека — там … (щастя) живе. Бо лелека — сонячний … (птах). Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок … (увечері).

На зорі лелеки піднімаються з гнізда й злітають … (високо) у небо. Там радісно клекочуть — вітають … (сонце).

А ввечері стоять над гніздом і дивляться на … (захід). То вони думають, скільки ще днів ходитиме сонце так високо й коли почне … (опускатися).

Завдання.

1. Придумати заголовок.

2. Дати відповіді на запитання.

— Що приносять лелеки?

— Як називають лелеку?

— Коли лелеки піднімаються з гнізда?

— Що вони роблять у небі?

— Де лелеки проводять свій вечір?

— Про що вони думають?

3. Який це текст (опис, розповідь, міркування)?

4. Закінчити речення.

 

 

Рекомендуємо

Коментування вимкнено

 На річці змаг2

Гостьова


Гість
Зацікавленим історією ...

Сергій
Карти роських земель пізн...

Гість
Для зацікавлених історією...

Ірина
Коли копіюєте матеріал з ...

Denis
Excellent site! Great...

Downloads